054-2570177

פעילויות לטיול

כדי להעניק ביטחון, התחלה חזקה לטיול ויצירתיות אני בוחר יחד איתך כמה פעילויות לטיול שהכי מתאימות לקבוצה

יוצאים לטיול?
כמה בריא לשבור שגרה, ליהנות ביחד ולמצוא קצת שקט בתוך כל הבלאגן… אפשר ורצוי לשדרג כל יציאה לטבע שנקראת: טיול באמצעות פעילויות לטיול שישאירו זיכרון משמעותי עד הפעם הבאה.
במאמר הבא אני פורס את משנתי ומזמין לקרוא את שצברתי במהלך שנותיי כמורה דרך ומדריך טיולי טבע בישראל.
תהנו.

הגענו לסוף, עשינו פעילות סיכום טיול עם כל המשפחה המטיילת סביב המדורה, ואז קרה הקסם

למה אני בוחר להתחיל את המאמר דווקא בסוף הטיול? עם פעילות סיכום טיול?
כי אני חושב שמבין כל הפעילויות
שאפשר לשים עליהן
את תשומת הלב ולהשקיע בהן,
הסיכום הוא חשוב ומשמעותי מאוד!

תחשבו על זה שברגע שהטיול נגמר, אנחנו בתוך כמה רגעים כבר מחוץ למרחב של הטבע…
נכנסים לרכב או להסעה ובתוך דקות ספורות אנו בכביש (שלא נאמר בפקקים…).

המעבר הזה בין הטבע
החברה, האנשים שפגשנו
והחוויה כולה לשגרה
המוכרת שלנו הוא מאוד מהיר.
לכל טיול יש שלבים מסוימים של היכרות, לומדים להכיר אחד את השני בסביבה אחרת.

אפילו בני אותה משפחה מכירים צדדים שלא הכירו לפני, דווקא בגלל שמשנים את השגרה ונמצאים בטבע.

אני רוצה לשתף בסיפור קצר
מתוך טיול בר מצווה
בו יצאתי אני כמדריך
עם משפחה שבחרו לחגוג בטבע –
יצאנו ליומיים במדבר.

ביום הראשון צעדנו במסלול יפיפה עם סיפורים מקומיים שאפשר לספר רק שם (פרטים על המסלול כאן)
הכל היה מושלם:
מזג האוויר, תוואי השטח, החבר'ה שבאו לטייל…
הכל חוץ מנער בר המצווה.
הוא לא היה מבסוט
והתלונן לא מעט כמעט על כל דבר…

הגענו למחנה אחרי הטיול עייפים אך מרוצים (טוב, רובנו :)), הקמנו אוהלים וסידרנו את פינת המדורה.
הזמנתי את כולם להגיע
למדורה ולשבת סביבה.
התחלתי פעילות במהלך הטיול וחזרתי אליה שוב עכשיו – בסיכום סביב המדורה.
סוג של פעילות סיכום טיול שהתחלתי אותה עוד במהלך הטיול…

הפעילות התחלקה למספר שלבים:
שלב ראשון:
ביקשתי מכל אחד לאסוף אבן גיר לבנה מהמדבר שנראית הכי יפה בעיניו.
שלב שני:
חילקתי לכל משתתף פתק, ובו שם של משתתף אחר מהקבוצה.
שלב שלישי:
המשימה הייתה לשים לב
למשתתף שיצא לי בפתק
ולהביט עליו ב"עיניים טובות".
מה הכוונה "לשים לב"?
לדברים טובים שהוא או היא עושים במהלך הדרך. זה יכול להיות מילה טובה, מעשה טוב, משהו מצחיק וכו'…

חוק נוסף הוא שאסור
לחשוף את מי קיבלתי בפתק.
כולם המתינו בסבלנות…
עכשיו נחזור לאותה מדורה
אליה הגענו בסיכום טיול.

התיישבנו סביב המדורה כל המשפחה, אני הנחיתי את הפעילות וביקשתי מהם להביא את אותה האבן
ועם כיוון השעון כל אחד בתורו חשף את האבן והעניק אותה למי שצפה בו או בה.

הבקשה שלי הייתה לומר
משהו אחד שה"עיניים הטובות" ראו.
המעגל התחיל מאוד
מרגש כי אחד הילדים
אמר דברים טובים על אמא
שלו (אותה הוא קיבל בפתק).

גולת הכותרת הייתה שהגענו לנער המצוות.
זוכרים שבמהלך הטיול הוא היה לא מרוצה וכועס?

אז בשיתןף שלו
הוא התחיל במשהו טוב,
ופשוט לא יכול היה להפסיק!
הוא אמר עוד דבר טוב ועוד דבר טוב…
כולם כל כך התרגשו והתחילו לבכות.

עם סיום המעגל המרגש הזה הלכנו לישון. למחרת בטיול אתם מבינים שהוא היה אחרת לגמרי…
משהו נפתח.

הקסם קרה.

נפתחה הזדמנות לשתף במשהו לא שגרתי ומיוחד.
זוהי רק דוגמא אחת מרגשת מתוך מבחר פעילויות לטיול שאפשר לעשות ולהשתמש בטבע.
כאן הבאתי דוגמא של פעילות סיכום טיול שהייתה רלוונטית למסע גיל מצוות במדבר, סביב מדורה, ביחד – כל המשפחה.

היי, שמי בן זלצמן (מורה דרך מוסמך) ואני אראה לך איך עושים פעולת פתיחה או סיכום טיול ששישאירו טעם של עוד…

פעולת פתיחה או סיכום טיול דורשות מצד אחד תכנון ומצד שני זרימה.
מה הכוונה?
אפשר לתכנן מה נעשה בהתחלה
ולבנות פעילות מושקעת
זה כמובן מאוד חשוב!

ובסוף להגיע לטיול ובתכל'ס החבר'ה לא ממש בקטע..
כאן נכנסת הזרימה שלא חובה לעשות כל פעילות ולא מוכרחים לעשות כל דבר "לפי הספר" כמו שתכננו… אתם יודעים שכל תכנית היא בסיס לשינויים…

ועדיין, מאוד חשוב לתכנן 
ולבוא עם כוונה. 
הכוונה מעניקה ביטחון ויציבות 
אל תחכו
קחו את המושכות לידיים:)

פעולת פתיחה כשמה כן היא: פותחת
את המחשבה, את הזמן בטבע, את ההיכרות עם כל שאר הקבוצה (גם אם הם משפחה שכולם מכירים את כולם. תתפלאו…:))

אני מאוד אוהב לפתוח 
טיול עם שאלה – 
שאלות מתחברות ממש טוב עם פתיחה של תהליך
עם היכרות ראשונית
גם אם זו שאלה עמוקה

יש לנו סיבה טובה להציג אותה
כי כנראה שלא נפגוש אותה סתם כך ברחוב…

אז הנה כמה דוגמאות לשאלות שאפשר להשתמש בשילוב פעילויות לטיול, ובעיקר בפתיחה של טיול:
1. מתי בפעם האחרונה הייתי בטבע?
2. מהי תופעת הטבע המדהימה ביותר שראיתי בחיים?
3. מה המחמאה הכי גדולה שקיבלתי?
4. מה העצה הטובה ביותר שקיבלתי מהוריי?
5. באיזה רגע התפוצץ לך הלב משמחה? (לאחרונה או בכלל)
אפשר לעשות פעולת פתיחה או סיכום 
של טיול עם שאלות
או גם לחלק אותן לאורך הטיול עצמו.

הנה עוד כמה אפשרויות לאופן שבו מגישים את השאלות:
– מחלקים את המשתתפים לזוגות או שלשות
– משתפים את השאלות במעגל
– כל אחד כותב לעצמו את התשובה
– ואז אפשר לשתף.
אחת מהמטרות של פעולת סיכום היא לרכך את המעבר מהטיול עצמו חזרה לשגרה ושל כל אחד לענייניו ע"י כך שניצור מרחב משותף נוסף אחרון לפני שכולם הולכים.

להלן שתי דרכים טובות של פעולת סיכום טיול שאני ממליץ:
1. לעבור על כל מה שעשינו היום
מהרגע שנפגשנו ועד עכשיו (2-3 דקות)-
אנשים לא יזכרו את הכל
וזה מחזיר אותנו אל אותם
רגעים שאולי שכחנו שנעים להיזכר בהם (אפשר לפתוח לשיתוף של משתתפים שיזכירו רגע אחד, אותו הם זוכרים במיוחד…
2. לעשות אותו דבר כמו בסעיף הראשון, עם תוספת קטנה –
להציע לקחת הביתה "רגעים" מהטיול.
איך עושים את זה?
הולכים במחשבה ובדמיון חזרה
אל אותו רגע מיוחד בטיול,
נזכרים איך הרגשנו שם? מה היה מיוחד? הצלחתי לנוח? להרגע? לצחוק? עלו בי תחושות נעימות? היה שם זרימת מים או פשוט נוף יפה?
נוכל להיזכר ברגעים הללו
כשנגיע חזרה הביתה לעיסוקים הרגילים,
לעבודה, למשימות ולשגרה שלנו.
לקחת רגעים מהטבע
שישארו איתנו בזיכרון
גם אם אנחנו כבר לא שם פיזית.

אז לסיכום, פעולת פתיחה או סיכום לטיול תמיד יכולה לשדרג ולהוסיף, ובשורה התחתונה, העיקר שנצא לטבע הנדיב שמספק לנו את הצרכים.

"בן,
תודה רבה על פעילויות סופר מעניינות שניקח איתנו לחיים.
תוך כדי העברת ההדרכות
שלך לא הורגש בכלל שאתה בעבודה.. זה הרגיש כמו טיול עם חברים בו אתה משתף ומפעיל
מהידע בצורה חברית ונעימה."

אורנה

פעילות פתיחת טיול יוצרת את הרושם הראשוני והיא המפתח לטיול מוצלח!​

אחרי כל ההכנות והמאמצים הגענו לטיול – מה עכשיו? איזו פעילות פתיחת טיול מצפה לנו?

לפני כל טיול יש בהחלט התרגשות
לקראת מה אנחנו באים?
מה יקרה שם?
את מי נפגוש?

גם אם אנחנו מכירים את המשתתפים, יש התרגשות של התחלה, של משהו כיפי וחוויתי שהולך לקרות… יוצאים לטבע! 

יודעים מה?
גם אני מתרגש!
כי אני יודע עד כמה פעילות פתיחת טיול
גורמת גם לי להיפתח
לזרימה של טיול, למפגש עם המסיירים. 

"אומרים שהמשפט הראשון בכל נאום הוא הקשה ביותר. הנה הוא מאחורי"
זהו ציטוט של ויסלבה שימבורסקה ז"ל
משוררת פולניה זוכת פרס נובל לספרות ב – 1996
שפתחה את נאום התודה
שלה לכבוד זכייתה
עם המשפט הזה.

נתתי את הדוגמא הזו כי אני חושב שהיא מבטאת באופן דומה את ההתרגשות לקראת פתיחת הטיול.
אנחנו רוצים שהטיול יהיה מוצלח נכון?

חשוב לנו שכולם יהיו מרוצים
על כן ככל ש"המשפט הראשון"
יהיה מוצלח, מחובר ורלוונטי
נצליח לבנות פעילות פתיחת טיול הדוקה וברורה שתשפיע על כל הטיול. 

פעילות פתיחה לטיול הופכת מקום לא מוכר – למקום מוכר ונעים. איך עושים אותה?

צמד השאלות (שנשמעות אולי ברורות מאליהן): מי מגיע לטיול? לאן מטיילים? הן הבסיס להכנת פעילות פתיחה לטיול.
הדוגמא הטובה ביותר
שאני יכול לחשוב עליה 

מטיולים בהדרכתי היא: הנסיעות לטיולי המדבר בחורף עם בני נוער
נסענו למדבר כל הדרך מאזור הצפון
נסיעה של בערך 3 שעות לא כולל עצירות בדרך.
הדרך הייתה גם ככה ארוכה ומייגעת
לא פשוט להיות באוטובוס 3 שעות…

המורים שיתפו אותי בכמה פעילויות לטיול שהם הכינו
וכשהגענו לתחילת הטיול המורים החליטו לעשות פעילות פתיחה –
הם הציגו מספר קלפים עם תמונות ושמות, והתלמידים היו צריכים להתאים את התמונות לשמות…
אני הסתכלתי על הסיטואציה מהצד ורק מלהסתכל, התעייפתי!

אחרי 3 שעות החבר'ה
זקוקים לתנועה
לזוז, לפרוק אנרגיה..
לא פלא שלא מעט תלמידים
לא שיתפו פעולה
וכל ההשקעה הרבה של המורים לא הניבה פירות…

או שאולי כן?
אני למדתי שאחרי נסיעה ארוכה, לא משנה כמה ומה אני רוצה להעביר, הפעילות חייבת להיות מעורבת עם משחק תנועהפשוט להתחיל ללכת.

כמובן שלא מתחילים ללכת
בלי הוראות בטיחות,
בלי סיפור הדרך של הטיול!
שיהיה למטיילים
מושג לאן הם מגיעים. 

היציאה לטבע ולמרחבים יכולה להיות מובנת מאליה בשבילי, בעיקר כי אני מכיר את מסלול ההליכה – ויחד עם זאת חשוב לי מאוד לזכור שהמטיילים לא מכירים ובשבילם היציאה לטבע היא סוג של ללכת אל הלא נודע.

בדרך כלל אני מציג בפתיחה כמה נקודות חשובות:
1. מי אני
2. לאן הגענו?
3. מדוע יצאנו לטייל כאן?
4. הוראות בטיחות
5. פעילות פתיחה לטיול

דוגמא טובה לפעילות פתיחה היא באחד מטיולי הלילה בעונת הקיץ –
כאן זה מאוד מורגש
שנכנסים לתוך אזור
הלא נודע כי זה גם מקום
שלא מכירים וגם בחושך!

דמיינו לעצמכם שאתם נמצאים ביער, בחושך, בקושי רואים לאן ללכת…
בעיני, אחת השאלות הכי מתאימות לשאול כאן היא: "איך אתם מרגישים עכשיו?"
התשובות יכולות להיות מגוונות:
תשובות רציניות, ענייניות, ציניות, מצחיקות..
"הכל טוב", "מתה מפחד!", "אחלה" וכו'…
והנה תוך רגע, במשפט אחד של שאלה סיכמתי פעילות פתיחה לטיול מצוינת שמעניקה תחושה של בית. 

המלצה שלי מניסיון: פעילות ערב לטיול משמעותית יותר אם היא תהיה סביב מדורה

זה לא משנה אם זה טיול יומי או טיול עם לילה, גם פעילות ערב לטיול של יום אחד משדרגת ומוסיפה!
ישנם טיולים שמתחילים
בשעות אחה"צ
ומגיעים לשעות הערב והלילה
ובהם מרכז הטיול הוא בפעילות ערב.

בעונת הקיץ טיולי אחה"צ וערב
פופולריים מאוד
כי במהלך היום מאוד חם
ובערב הרבה יותר נעים לצאת החוצה.

נכון שמתאים יותר לצאת בימי קיץ חמים בערב? רוצים פעילויות לטיול בלילה? אפשר גם להצטרף לאחד מהטיולים שלי – 

פעילות ערב לטיול של יומיים מסכמת את היום הראשון בציפייה ליום הטיול השני ומאפשרת מפגש של כולם במקום אחד, שרואים אחד את השני ואפשר לשתף ולדבר.

מדוע אני ממליץ לעשות את הפעילות סביב מדורה?
המדורה מהפנטת
מחממת ומושכת את תשומת הלב.
המדורה יוצרת הזדמנות להקשבה
כמו "מדורת השבט" של שבטים קדומים
שהיו מתאספים סביבה באירועים מיוחדים
יש תחושה שמשהו מיוחד קורה
המדורה מזמינה אותנו לשמוע סיפור, לספר סיפור ולשתף בחוויות מהיום שעבר.

אז מה אפשר לעשות בפעילות כזו?

אפשרות 1: מעגל הקשבה
יושבים במעגל סביב מדורה,
והבקשה היא להקשיב למי שמדבר.
לא להוסיף משלנו, אלא נותנים
כמה דקות למי שרוצה לשתף.
השאלה הבקשה שאפשר להציג למשתתפים יכולה להיות:
מדוע בחרתי לצאת לטבע? דבר אחד שזכור לי מהיום?

אפשרות 2: לספר סיפור!
הנה כמה דוגמאות:
1. סיפור עם טויסט: מספרים סיפור שממציאים, כשכל אחת/ד מוסיף בכל פעם משפט שמתחיל ב:
למרבה המזל/לרוע המזל.

2. סיפור בהפרעה: מישהו במעגל מתחיל לספר סיפור ומישהו אחד זורק לו מילים שצריך להשתמש בהן בסיפור,
מודדים על השעון דקה וחצי ומחליפים את המספר.

3. סיפור אישי: בחג הסוכות אנחנו עוסקים בארעיות ונוודות, אפשר לגלגל ערב סיפורי מעברי דירות ובתים או ארצות ומדינות.

4. סיפור בא' ב': מחליטים מי אומר את אותיות הא' ב',

 מגלגלים סיפור במעגל כשכל פעם הבא בתור מתחיל את המשפט באות שנאמרה.
 מא' ועד ת'.

לסיכום,
תמיד כיף לסיים יום בטבע ביחד. ואם כבר ביחד אז סביב מדורת השבט שתעניק הזדמנות לפעילות ערב לטיול מנצח!

אני משתף כאן במספר פעילויות לילדים בטיול שמפתחות את היצרתיות, גורמות לילדים להפליג עם הדימיון בלי חוקים, בלי נכון או לא נכון… פשוט לשחק.

הנה כמה פעילויות לילדים בטיול שאני משתמש בהן כל הזמן:
1. בינגו – עלים, פרחים, ציפורים
בינגו דורש הכנה קצרה לאזור בו הולכים לטייל כדי לדעת פחות או יותר מה נראה?
אזור הצפון שונה מאזור הדרום מבחינת החי והצומח.
2. ציור

אפשר לצייר נוף מאוד מסוים, למשל:
הכנרת, הר מירון, חומות העיר ירושלים וכו'…
אפשר לצייר בעל חיים צמח עץ שראינו.
פעילות ציור משותפת:
יושבים בזוגות.
כל זוג גב אל גב.
אחד עם דף נייר ריק
השני עם ציור יחסית פשוט (למשל ריבוע ומשולש ועיגול בתוכו).
המטרה היא להסביר מבלי לראות – איך לצייר את הציור.
ואז מתחלפים.
דוגמא לכמה פעילויות לילדים בטיול שטח:
3. מפה

התמצאות במרחב –
לחלק מפות של אזור הטיול ולצאת למשחק של "חפש את המטמון" בעזרת המפה.
4. יצירה מאדמה
האמת? זו אחת מבין מספר פעילויות לטיול שאני הכי מתחבר אליהן. ולו בגלל העובדה שאפשר למצוא כמעט בכל מקום בו אנחנו נמצאים אדמה!
חומר גלם מופלא ליצירה…
מאוד בריא לנו בני האדם
כי האדמה היא עשירה במינרלים
וגם כיפית מאוד למשחק.

אז מה עושים?
1. מסננים אדמה מכל חומר אורגני שהוא (אבנים, עלים, ענפים וכו').
2. מערבבים את כמות האדמה עם שליש כמות מים.
3. ניתן להוסיף "עיסת נייר" (נייר סופגדף נייר מדפסת רגיל) שמוסיפים למים.
זה עוזר לייצר חומר יציב וחזק כשהאדמה מתייבשת.
5. איזה סוג מסלע יש באזור?
לוקחים תבנית ביצים וחוצים אותה ל – 2 חלקים.
כך שיש לנו 6 תאים.
אפשר להתחלק לכמה קבוצות של 3-4 משתתפים בכל קבוצה.
בקבוצות יש לחפש אבנים מסוגים שונים ולהכניס כל סוג לתא אחר בתבנית. 

בנוסף לדוגמאות שנתתי כאן, אני זמין בכל עת לחשוב יחד אתכם על פעילויות לילדים בטיול הפרטי שלכם. בן 0542570177

פעילות תוכן לטיול בטבע יכולה להיות מובלת ע"י מדריךה או ע"י אחד מהמשתתפים – מטרת הפעילות תיקבע עפ"י המועד במהלך הטיול.

טיימינג זה שם המשחק, גם כאן! פעילות תוכן לטיול חברה תהיה שונה מפעילות תוכן לבני נוער…
פעמים רבות אני מאפשר
למשתתפים להנחות ולהעביר
פעילות במהלך טיול (שאני עברתי עליה יחד איתם)
כי זה מחזק מאוד את הקשר
ואת הביטחון העצמי של המשתתפים.

כמובן שזו העבודה שלי להנחות ולהעביר תוכן, ויחד עם זאת אני מאוד פתוח לשמוע דברים חדשים ולהעביר את השרביט למשתתפי הקבוצה.
להיפך! ככה המדריך יכול לנוח.. 🙂
דגש אחד שאני מקפיד ולא מוותר עליו:
טיימינג נכון לפעילות.

אם משתתף בטיול מבקש ממני להעביר פעילות תוכן לטיול חברה שלו, אני ממש לא אתנגד!
אני רק אוודא באיזו פעילות מדובר
ולאחר מכן אבחר את הזמן המתאים 

בטיול לביצוע הפעילות
בהתאם לתכנית הטיול שאני תכננתי. 

לסיכום: אני ממליץ קודם כל לבנות תכנית לטיול עם לו"ז מסודר, ורק אז מבין מבחר פעילויות לטיול, לשבץ פעילות תוכן לטיול הרלוונטי.

he_ILעִבְרִית